Jeśli spojrzeć na miniatury nakreślone pewną ręką pobożnych mnichów na kartach średniowiecznych manuskryptów, można dojść do wniosku, że zajęcza (królicza) obsesja dorównywała siłą i zasięgiem obsesji ślimaczej, o której już kiedyś pisałam tutaj>>
Długouche zwierzaki mnożą się w starych księgach w postępie geometrycznym, a sytuacje, w jakich są przedstawiane wywołują ciarki na plecach.
Nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia ze zwierzętami złośliwymi, zdradliwymi, żądnymi krwi i świetnie zorganizowanymi.
Wielu szlachetnych stawiało czoła bestiom.
Wielu zginęło w mękach.
Doskonale króliczą nikczemność przedstawili członkowie grupy Monty Pythona.
Szaraka uczynili także symbolem podstępu i zdrady.
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że zajączki w średniowieczu symbolizowały ludzkie słabości, takie milutkie i tylko pozornie niegroźne, przyczajone.
I wtedy, i dzisiaj nie warto się nad nimi rozczulać. Lepiej je trzymać krótko.
Uzupełnienie: 08.07.2014
Pomyślałam, że warto zamieścić w tym poście detal obrazu Hieronima Boscha. Królik w roli głównej w sytuacji podobnej do tych, które pojawiają się w manuskryptach, czyli ofiara staje się katem.
Psałterz z Ormesby. Bodleian Library |
Długouche zwierzaki mnożą się w starych księgach w postępie geometrycznym, a sytuacje, w jakich są przedstawiane wywołują ciarki na plecach.
Gorleston Psalter, Anglia XIV w. |
Nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia ze zwierzętami złośliwymi, zdradliwymi, żądnymi krwi i świetnie zorganizowanymi.
Gorleston Psalter, Anglia XIV w. |
Wielu szlachetnych stawiało czoła bestiom.
BL. add 49622 f. 149v. |
Breviary of RenaudMarguerite de Bar, Metz ca. 1302-1305. Verdun, Bibliothèque municipale, ms. 107, fol. 141v |
Wielu zginęło w mękach.
Breviary of RenaudMarguerite de Bar, Metz ca. 1302-1305. Verdun, Bibliothèque municipale, ms. 107, fol. 141v |
Smithfield decretals, Glossa ordinaria Tolouse ok 1300, iluminacje dodane w Londynie ok 1340. |
Gorleston Psalter, Anglia XIV w. |
Roman d’Alexandre, Tournai, 1338-1344. |
Wielu nie uniknęło hańby.
Roman d’Alexandre, Tournai, 1338-1344. |
Breviary of RenaudMarguerite de Bar, Metz ca. 1302-1305. Verdun, Bibliothèque municipale, ms. 107, fol. 141v |
Le livre de Lancelot du Lac & other Arthurian Romances, Francja, XIII w. |
Doskonale króliczą nikczemność przedstawili członkowie grupy Monty Pythona.
Szaraka uczynili także symbolem podstępu i zdrady.
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że zajączki w średniowieczu symbolizowały ludzkie słabości, takie milutkie i tylko pozornie niegroźne, przyczajone.
I wtedy, i dzisiaj nie warto się nad nimi rozczulać. Lepiej je trzymać krótko.
Gorleston Psalter, Anglia XIV w |
Roman de Lancelot, Francja14 w. (Bodleian Library, MS. Ashmole 828, fol. 5r) |
Queen Mary Psalter, Londyn 1310-1320 (British Library, Royal 2 B VII, fol. 156r) |
Pomyślałam, że warto zamieścić w tym poście detal obrazu Hieronima Boscha. Królik w roli głównej w sytuacji podobnej do tych, które pojawiają się w manuskryptach, czyli ofiara staje się katem.
Hieronim Bosch, Ogród ziemskich rozkoszy, detal, ok. 1480 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz