piątek, 16 maja 2014

Z zającem się spotkać gotowe nieszczęście

Jeśli spojrzeć na miniatury nakreślone pewną ręką pobożnych mnichów na kartach średniowiecznych manuskryptów, można dojść do wniosku, że zajęcza (królicza) obsesja dorównywała siłą i zasięgiem obsesji ślimaczej, o której już kiedyś pisałam tutaj>>

Psałterz z Ormesby. Bodleian Library



Długouche zwierzaki mnożą się w starych księgach w postępie geometrycznym, a sytuacje, w jakich są przedstawiane wywołują ciarki na plecach.

Gorleston Psalter, Anglia XIV w.


Nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia ze zwierzętami złośliwymi, zdradliwymi, żądnymi krwi i świetnie zorganizowanymi.

 
Gorleston Psalter, Anglia XIV w.

Wielu szlachetnych  stawiało czoła bestiom.


BL. add 49622 f. 149v.



Breviary of RenaudMarguerite de Bar, Metz ca. 1302-1305.
Verdun, Bibliothèque municipale, ms. 107, fol. 141v


Wielu zginęło w mękach.

Breviary of RenaudMarguerite de Bar, Metz ca. 1302-1305.
Verdun, Bibliothèque municipale, ms. 107, fol. 141v



Smithfield decretals,  Glossa ordinaria Tolouse ok  1300,
iluminacje dodane w Londynie  ok 1340.



Gorleston Psalter, Anglia XIV w.


Roman d’Alexandre, Tournai, 1338-1344.


Wielu nie uniknęło hańby.


Roman d’Alexandre, Tournai, 1338-1344.


Breviary of RenaudMarguerite de Bar, Metz ca. 1302-1305.
Verdun, Bibliothèque municipale, ms. 107, fol. 141v



Le livre de Lancelot du Lac & other Arthurian Romances, Francja, XIII w.


Doskonale króliczą nikczemność przedstawili członkowie grupy Monty Pythona.




Szaraka uczynili także symbolem podstępu i zdrady.



Nie mam najmniejszych wątpliwości, że zajączki w średniowieczu symbolizowały ludzkie słabości, takie milutkie i tylko pozornie niegroźne, przyczajone.

I wtedy, i dzisiaj nie warto się nad nimi rozczulać. Lepiej je trzymać krótko.

Gorleston Psalter,  Anglia XIV w

Roman de Lancelot, Francja14 w.
(Bodleian Library, MS. Ashmole 828, fol. 5r)

Queen Mary Psalter, Londyn 1310-1320
(British Library, Royal 2 B VII, fol. 156r)


Uzupełnienie: 08.07.2014

Pomyślałam, że warto zamieścić w tym poście detal obrazu Hieronima Boscha. Królik w roli głównej w sytuacji podobnej do tych, które pojawiają się w manuskryptach, czyli ofiara staje się katem.

Hieronim Bosch, Ogród ziemskich rozkoszy, detal, ok. 1480

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz