poniedziałek, 14 października 2013

Inwazja walecznych ślimaków

Kilkanaście dni temu British Library na swoim blogu >> opublikowała ciekawy post poświęcony ślimakom na kartach średniowiecznych manuskryptów. Podobno na marginesach XIII- i XIV-wiecznych książek mięczaki pojawiają się często w sytuacjach bojowych i ukazują swą rogatą duszę. Mediewiści od lat próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, co symbolizują walczące ślimaki.

Atak ślimaków, Psałterz Królowej Marii, Anglia 1310-1320


Brunetto Latini, (c. 1220 - 1294)

Rycerz walczy ze ślimakiem,
Brunetto Latini's Li Livres dou Tresor, France Picardy, 1315-1325


Rycerz walczy ze ślimakiem na zwoju genealogicznym królów Anglii, XIII w.


Rycerz walczy ze ślimakiem na marginesach Psałterza Gorleston, Anglia, 1310-1324


Pojedynek ze ślimakiem,
Pierpont Morgan Library  MS M453




Pojedynek rycerza ze ślimakiem, The Macclesfield Psalter, 1330

Ormesby Psalter, Angia, 1300, Bodleian Library, MS. Douce 366, fol. 109r

Dotychczasowi interpretatorzy uważają, że....
1. pod postacią ślimaków przedstawiono powolnych i tchórzliwych poddanych, których dzielni rycerze muszą motywować do pracy i działania;
2. ślimaki są wcieleniem opancerzonego wroga (niekoniecznie fizycznego, ale także np. grzechu, apatii, lenistwa, nudy), którego ciężko pokonać, gdyż zbroja chroni go tak jak skorupa chroni ślimaka;
3. kiedy ślimaki dostrzeżono obok tekstu opisującego wskrzeszenie Łazarza uznano, że ślimak jest symbolem/zapowiedzią zmartwychwstania;
4. jako ślimaki przedstawieni zostali przedstawiciele Longobardów, ludu, który miał sprzeniewierzyć się rycerskim zasadom przez skłonność do zdrady i lichwę;
5. ślimaki nie są niczym innym, jak symbolem kobiecej seksualności;
6. jest to jedna z wariacji na temat przyprawiania rogów i walki o względy niewiast;
7. symbolizują skrybów, którzy podobnie jak ślimaki powolnie i z rozwagą przepisywali księgi stawiając czoła przeciwnościom;
8. to taki żart :), absurdalna sytuacja ma wywołać uśmiech u czytelnika.


Rycerz i ślimak,  1230
Coś mi mówi, że wszystkie wspomniane wyżej interpretacje, hipotezy i domysły mogą być prawdziwe... Lista pomysłów nie jest zamknięta :)

The Smithfield Decretals’ (Decretals of Gregory IX with glossa ordinaria),
Tolouse ca. 1300, illuminations added in London ca. 1340

Rutland Psalter, 1260


O morderczych królikach przeczytasz tutaj >>

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz