Kilkanaście dni temu British Library na swoim
blogu >> opublikowała ciekawy post poświęcony ślimakom na kartach średniowiecznych manuskryptów. Podobno na marginesach XIII- i XIV-wiecznych książek mięczaki pojawiają się często w sytuacjach bojowych i ukazują swą rogatą duszę. Mediewiści od lat próbują znaleźć odpowiedź na pytanie, co symbolizują walczące ślimaki.
|
Atak ślimaków, Psałterz Królowej Marii, Anglia 1310-1320 |
|
Brunetto Latini, (c. 1220 - 1294) |
|
Rycerz walczy ze ślimakiem,
Brunetto Latini's Li Livres dou Tresor, France Picardy, 1315-1325 |
|
Rycerz walczy ze ślimakiem na zwoju genealogicznym królów Anglii, XIII w. |
|
Rycerz walczy ze ślimakiem na marginesach Psałterza Gorleston, Anglia, 1310-1324 |
|
Pojedynek ze ślimakiem, Pierpont Morgan Library MS M453 |
|
|
|
Pojedynek rycerza ze ślimakiem, The Macclesfield Psalter, 1330
|
|
Ormesby Psalter, Angia, 1300, Bodleian Library, MS. Douce 366, fol. 109r |
Dotychczasowi interpretatorzy uważają, że....
1. pod postacią ślimaków przedstawiono powolnych i tchórzliwych poddanych, których dzielni rycerze muszą motywować do pracy i działania;
2. ślimaki są wcieleniem opancerzonego wroga (niekoniecznie fizycznego, ale także np. grzechu, apatii, lenistwa, nudy), którego ciężko pokonać, gdyż zbroja chroni go tak jak skorupa chroni ślimaka;
3. kiedy ślimaki dostrzeżono obok tekstu opisującego wskrzeszenie Łazarza uznano, że ślimak jest symbolem/zapowiedzią zmartwychwstania;
4. jako ślimaki przedstawieni zostali przedstawiciele Longobardów, ludu, który miał sprzeniewierzyć się rycerskim zasadom przez skłonność do zdrady i lichwę;
5. ślimaki nie są niczym innym, jak symbolem kobiecej seksualności;
6. jest to jedna z wariacji na temat przyprawiania rogów i walki o względy niewiast;
7. symbolizują skrybów, którzy podobnie jak ślimaki powolnie i z rozwagą przepisywali księgi stawiając czoła przeciwnościom;
8. to taki żart :), absurdalna sytuacja ma wywołać uśmiech u czytelnika.
|
Rycerz i ślimak, 1230 |
Coś mi mówi, że wszystkie wspomniane wyżej interpretacje, hipotezy i domysły mogą być prawdziwe... Lista pomysłów nie jest zamknięta :)
|
The Smithfield Decretals’ (Decretals of Gregory IX with glossa ordinaria), Tolouse ca. 1300, illuminations added in London ca. 1340 |
|
Rutland Psalter, 1260 |
O morderczych królikach przeczytasz tutaj
>>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz