Matka Boska na ogół jest przedstawiana jako uosobienie posłuszeństwa, miłości, czułości i łagodności. Zdarzają się jednak prawdziwie charakterne wizerunki podkreślające zdecydowanie i determinację Madonny. Poniższe pochodzą z przełomu XV i XVI wieku i zostały stworzone przez włoskich artystów.
 |
Domenico di Zanobi, Madonna del Soccorso, XV w |
 |
Maria Wspomożycielka, XV w |
 |
Maria Wspomożycielka, XV w. |
.jpg) |
F. Melanzio, Madonna del Soccorso, (1505)
Museo Civico di San Francesco
Montefalco Perugia
|
 |
F. Melanzia Madonna del Soccorso,
Confraternita di San Nicolò da Tolentino Sant Agostino |
 |
Niccolo Alunno,
Madonna del Soccorso |
 |
Francisco Melanzio, Madonna del Soccorso,
Castel Ritaldi |
 |
Baldo De' Serofini , Madonna del Soccorso, XVI w. |
Podobna sytuacja na wszystkich obrazach. Diabeł porywający małe dziecko, zrozpaczona matka wzywająca Maryję na pomoc i Bogurodzica w drągiem w ręce odbierająca malucha złemu. W ten sposób od XV wieku przedstawiano Matkę Nieustającej Pomocy. Motyw z drewnianym narzędziem służącym do obrony był szczególnie popularny na południu Europy, a potem w Ameryce Łacińskiej. W Polsce Marię Wspomożycielkę widziano raczej jako hetmankę z buławą w dłoni. Muszę przyznać, że motyw wyjątkowo przypadł mi do gustu. Zły czyhający na dzieci powinien się mieć na baczności.
+Pinacoteca+Comunale+%E2%80%9CP.+Tacchi+Venturi%E2%80%9D,+SAN+SEVERINO+MARCHE.jpg) |
Bernardino di Mariotto,
Madonna del Soccorso |
Uzupełnienie 28.09.2015
Okazuje się, że motyw Maryi broniącej dziecka drągiem lub innym narzędziem przed diabłem ma swoje źródło w literaturze. Pojawia się u dominikanina Vincenta de Beauvais w "Speculum Historiae" (1260) i w "Cudach Dziewicy Marii" mnicha Gottiera de Coincy. Obaj autorzy przywołują legendę, zgodnie z którą matka rozgniewana na swego kilkuletniego syna w złości powiedziała "niech cię diabeł porwie", w innych wersjach "idź do diabła". Potem zapomniała o wydarzeniu. Lata mijały. Kiedy chłopiec podrósł, czart zjawił się w domu kobiety po nieopacznie przyrzeczone mu dziecię. Matka, która kochała swego syna, błagała, by zostawił chłopca. Diabeł zgodził się na zamianę. Miał wrócić wkrótce i zabrać kobietę w zamian za dziecko. Gdy pojawił się znowu, przerażeni ludzie za radą pobożnego pustelnika zaczęli modlić się i prosić o pomoc Marię Wspomożycielkę. Matka Boska pojawiła się natychmiast i przegoniła czarta.
Istnieją także legendy, zgodnie z którymi diabeł próbował porwać dziecko poczęte w grzeszny sposób, uważając, że ma do niego prawa. Tylko interwencja Maryi wymodlonej przez zrozpaczoną matkę zapobiegła nieszczęściu.
Więcej na ten temat: "Efrat El-Hanany, Beating the Devil: Images of the Madonna Del Soccorso in Italian Renaissance Art"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz