Właściwie to chciałam zatytułować ten
post "Chłopak z Malagi i gołębie", albo "Pablo i gołębie".
Ugięłam się pod wpływem łagodnej perswazji Google'a i jego wskazówek dla
webmasterów. Maszyny już rządzą ludźmi, nie mam co do tego żadnych wątpliwości.
W pracowni Pabla Picassa latały gołębie. Artysta uwielbiał te ptaki do tego
stopnia, że nie tylko uwieczniał je w swoich dziełach, ale nawet swojej córce
nadał gołębie imię. Paloma po hiszpański znaczy gołąb.
Ptaki fascynowały Picassa od dzieciństwa. Jego ojciec, José Ruiz Blasco hodował
gołębie. Były one też jego ulubionym malarskim tematem. Mały Pablo przypatrywał
się pracom ojca i sam uczył się malować ptaki. W Maladze gołębie były
wszechobecne. Mieszkańcy spotykali je na ulicach, placach i w parku. Pablo
przynosił ptaki nawet do szkoły. Znudzony lekcjami, sadzał je na ławce i
rysował zapamiętale. Już pierwsze prace objawiły malarski talent chłopca.
|
Pablo Picasso, Gołębie, 1890 |
|
Pablo Picasso, Walka byków i gołębie, 1892 |
|
Pablo Picasso, Walka byków i gołębie, 1892 |
Do tematu wracał
wielokrotnie później, już jako dojrzały artysta. Do najsławniejszych obrazów
Picassa należy "Dziecko z gołębiem" z 1901 roku, z początku tzw.
niebieskiego okresu.
|
Pablo Picasso, Dziecko z gołębiem, 1901 |
Mówiąc szczerze, nie mam pojęcia, co w
tym obrazie przesądziło o jego popularności. Wizerunek dziecka przytulającego
gołębia jest może nieco rozczulający, ale ani kolorystyka, ani kompozycja, ani
technika wykonania dzieła mnie nie oszałamia. Co prawda krytycy zgodnie
określają go epitetem fantastyczny, wspaniały albo wzruszający, nie precyzują
jednak, co konkretnie tak ich poruszyło. Przeczytałam gdzieś, że kartka z
reprodukcją tego obrazu znalazła się wśród 10 najchętniej kupowanych pocztówek
w National Gallery w Londynie, gdzie obraz był eksponowany za zgodą właścicieli
przez blisko 40 lat. W ubiegłym roku dzieło zostało wystawione na aukcję.
Ponieważ przez ostatnie 100 lat znajdowało się w rękach Brytyjczyków,
licytację zablokował brytyjski odpowiednik naszego Ministerstwa Kultury, by
zorganizować społeczną zbiórkę pieniędzy na jego wykupienie.
"Dziecko z gołębiem" opuści jednak Wyspy. Wkrótce oglądać je będzie
można w Muzeum w Katarze, które zakupiło obraz za 50 000 000 funtów.
|
Pablo Picasso, Gołąb z zielonym groszkiem, 1911 |
Obraz "Gołąb z zielonym groszkiem" został skradziony w maju 2010 roku z Musee d' Art Moderne de la Ville w Paryżu. Najprawdopodobniej nie uda się go już odzyskać. Złodzieje ukryli dzieło tuż po kradzieży w pojemniku na śmieci, który został opróżniony przez służby miejskie. Cała zawartość kosza miała zostać zutylizowana. Komu nie dane było zobaczyć oryginału obrazu wcześniej, ten musi zadowolić się kopiami i reprodukcjami.
Gołębie pojawiają się w
twórczości Picassa jeszcze wiele razy. Wielbiciele artysty mogą je oglądać na
dziesiątkach płócien i na licznych plakatach: siedzące, latające, pojedynczo, w
parach i w stadach.
Niezmierzonym przepychem kubizmu można
rozkoszować patrząc na późniejsze dzieła Picassa.
|
Pablo Picasso, Kobieta z gołębiem, 1930 |
|
Pablo Picasso, Dziecko z gołębiami, 1943 |
Pablo Picasso jest autorem
powszechnie znanego "Gołąbka pokoju".
|
Pablo Picasso, Gołąbek pokoju |
Podobno szkic grafiki powstawał we wrocławskim hotelu Monopol, w którym artysta mieszkał podczas Światowego Kongresu Intelektualistów w Obronie Pokoju w 1948 r.
Gdy kilka miesięcy później Luis Aragon, poeta, komunista poszukiwał ilustracji na plakat
reklamujący Pierwszą Międzynarodową Konferencję Pokojową w Paryżu, Picasso
pozwolił mu rozejrzeć się w swoim studio. Aragon zauważył poniższego
gołębia. Picasso ponoć zaoponował. Znał doskonale
gołębie zwyczaje i wiedział, że są to okrutne ptaki, a ich charakter do
pokojowych nie należy. Grafika zakwalifikowana jednak została do konkursu.
Rywalem Picassa był Henri Matisse.
Kilka miesięcy później picassowski
"Gołąbek pokoju" został oficjalnym godłem ww. konferencji.
|
Pablo Picasso, Gołąbek pokoju, 1949 |
Zachęcony sukcesem artysta stworzył uproszczony wizerunek gołębia z gałązką
oliwną w dziobie w wielu wariantach.
|
Pablo Picasso, Gołąbek pokoju, 1960 |
|
Pablo Picasso, Gołąbek pokoju, 1962 |
|
Pablo Picasso, Gołąbek pokoju z kwiatami |
|
Pablo Picasso, Gołąbek pokoju i taneczny krąg, 1961 |
|
Pablo Picasso, Kobiety z gołębiem, 1955 |
W roku 1950 powstało kilka wariacji na
ten sam temat zatytułowanych twarze /wizerunki/ oblicza pokoju.
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju |
|
Pablo Picasso, Kobiety, jako gołębie, 1956 |
<
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1950 |
|
Pablo Picasso, Wizerunek pokoju, 1951 |
W 1954 roku zmarł
niedawny artystyczny rywal i przyjaciel Picassa, Henri Matisse. Picasso osiadł
wraz z rodziną w Cannes i w hołdzie przyjacielowi namalował serię obrazów po
wspólną nazwą "Studio". Wszystkie są podobne do siebie, przedstawiają
okno na taras w pracowni Matisse'a, za oknem błękit nieba, bujną zieleń
ogrodu i przestworza morza i oczywiście gołębie.
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Pablo Picasso, Studio, Gołębie, 1957 |
|
Henri Matisse w studio z gołębiami, 1944. fot. Henri-Cartier Bresson |
Dodałam zdjęcie Matisse'a, bo w jego
sąsiedztwie widać, jak wspaniale Picasso oddał atmosferę studia.
Na koniec premia dla Czytelników, którym
przypadły do gustu dzieła z gołębiami..
|
Pablo Picasso, Gołębie, 1960 |
|
Pablo Picasso, Gołębie |
|
Pablo Picasso, Dwa gołębie, 1960 |
|
Pablo Picasso, Gołębie z rozłożonymi skrzydłami |
|
Pablo Picasso, Dwa gołębie w oknie, 1955 |
Uzupełnienie 05.08.2014
|
źródło: facebook.com |
a może wiesz jaki tytuł miał obraz Picassa, po namalowaniu którego jego ojciec oddał mu wszystkie swoje pędzle i przybory malarskie, rezygnując tym samym z własnej twórczości i oddając hołd talentowi własnego syna?
OdpowiedzUsuńZ tego co wiem, Picasso otrzymał pędzle po tym jak dokończył obraz, który malował jego ojciec. Miał mieć wówczas trzynaście lat. Wydaje mi się jednak, że jest to legenda. Wiele źródeł wspomina o niej, ale nie sposób nigdzie znaleźć tytułu tego dzieła, choć inne obrazy Picassa z tego okresu są dostępne i opisywane. I rzeczywiście widać na nich, że uczeń przerósł mistrza.
UsuńDzięki wielkie :) zobaczymy co na to odpowie moja szkoła hiszpańskiego. Bo ja ci nie mówiłam, to taki mały konkurs o Barcelonie. I na tym pytaniu się zacięłam
UsuńDzięki za pomoc :)
Koniecznie napisz w komentarzach, co napisali. Jestem bardzo ciekawa.
UsuńPicasso otrzymał pędzle po tym jak dokończył obraz, który malował jego ojciec. Miał mieć wówczas trzynaście lat. Na obrazie rzekomo były gołębie. Jego ojciec często malował gołębie, wiec nic dziwnego :)
UsuńWydaje mi się jednak, że jest to tylko legenda. Wiele źródeł wspomina o niej, ale nie sposób nigdzie znaleźć tytułu tego dzieła, choć inne obrazy Picassa z tego okresu są dostępne i opisywane.
Z 1894 roku (a właśnie wtedy Picasso miał 13 lat) pochodzi również obraz Lola
http://www.pablo-ruiz-picasso.net/work-3693.php
Więc albo chodzi o nienazwanego gołębia dajmy na to o tytule "Pigeon", albo o "Lolę"..............to im napisałam
odpowiedź brzmiała:
odpowiedzi w 100% prawidłowe. chodziło właśnie o gołębie! :)
Gratuluję!
UsuńDziękuję :)
OdpowiedzUsuńKocham gołębie i pewnie Picasso też je kochał
OdpowiedzUsuńWiele legend o Picasso z pędzlami to jedna z nich
OdpowiedzUsuń