Historię nieszczęśliwej miłości Isabelli i Lorenza opisywałam kilka tygodni temu tutaj >> Poetycznie opowiedziana przez Johna Keatsa zainspirowała kilku twórców z Bractwa Prerafaelitów. Jednym z nich był William Holman Hunt. Wkrótce jego obraz wystawiony zostanie na aukcji Christie's w Londynie. Pomyślałam, że to dobra okazja, by napisać o nim post.
Hunt zdecydował, że zilustruje ten fragment poematu, w którym Isabella opłakuje głowę zdradziecko zabitego kochanka umieszczoną w donicy z bazylią. Młoda, bosonoga kobieta w zwiewnej koszuli obejmuje czule ogromne naczynie stojące przed purpurową kotarą na bogato zdobionym klęczniku przypominającym ołtarz. Głową oparła o donicę, a jej długie, ciemne, wijące się włosy zakrywają znaczną jej część.
Kobieta zdaje się przytulać także do krzewiącej się bujnie rośliny.
Uwagę zwraca zdobienie donicy. Na uchu artysta namalował dwa czerwone serca, poniżej widoczna jest ludzka czaszka patrząca pustymi oczodołami na kwiat czerwonej róży, symbolizującej miłość i cierpienie. Klęcznik przykryty jest obrusem haftowanym złotem w kwiecisty wzór. Bez trudu pomiędzy dwoma szmaragdowymi paskami dostrzec można imię Lorenzo oraz na brzegach tkaniny łacińską sentencję, o uczuciach silniejszych niż śmierć, lampie dającej światło, łzach, które jak woda dają życie i płomieniach, w których stapia się ludzki los.
Jestem pewna, że nośnikiem znaczenia jest także wzór ułożony z różnych gatunków drewna na boku klęcznika. Nie potrafię go jednak odczytać i zinterpretować.
Warto zwrócić uwagę na pierścionek na serdecznym palcu Isabelli symbolizujący wierność kochankowi na wieczność.
Obok klęcznika, na kamiennej podłodze stoi nieprzydatna, brzuchata konewka, odbijająca światło z okna, kilka płatków róży, nieco dalej mały kwiat.
Spójrzmy w głąb pomieszczenia. Czerwone sandały na śmiesznych, z naszego punktu widzenia, wysokich koturnach to kolejny symboliczny element. Isabella pochodziła z bogatej kupieckiej rodziny, żyła na tzw. wysokiej stopie. Czerwony kolor nie pozostawia złudzeń, że to właśnie różnica w statusie kochanków była przyczyną tragedii. Kobieta stoi obok klęcznika z donicą i prochami kochanka boso jakby deklarując gotowość zrezygnowania z przywilejów urodzenia. Czerwone buty postrzegane bywają także jako symbol życia i płodności. Zdjęcie butów zapowiadałoby więc kres życia Isabelli, podobnie jak widoczny w głębi stolik ze zgaszoną wysoką świecą, symbolem przedwczesnej śmierci.
Puste łóżko z odsłoniętą krwawą kotarą jest kolejnym elementem przypominającym o nierozerwalnym związku namiętności i zbrodni w tej historii.
I wreszcie interesująca płaskorzeźba przy wejściu do alkowy Isabelli, widoczna zza wiszącej lampy, wspomnianej w łacińskim tekście. Widać na niej wyraźnie pięć postaci, dwie z rękoma skrzyżowanymi na piersi, dwie w interakcji, jedną siedzącą u ich stóp. Co przedstawia ta scena?
Omawiany obraz jest drugą wersją dzieła, które William Holman Hunt zaczął malować we Włoszech,w 1866 roku, w czasie swojej podróży na Wschód. Pozowała mu żona, Fanny, wówczas w stanie błogosławionym. Niestety tuż po porodzie kobieta wraz z dzieckiem (synem) zmarła z powodu wysokiej gorączki. Hunt zarzucił pracę nad obrazem na wiele miesięcy. Otrząsnąwszy się po osobistej tragedii, postanowił dokończyć dzieło. Wówczas powstał obraz znacznie większy od omówionego i różniący się kilkoma szczegółami.
Dopiero później artysta miał namalować to samo dzieło w mniejszym rozmiarze (istnieją przesłanki, by sądzić, że obraz namalowali uczniowie, a sam mistrz nadał mu jedynie ostateczny kształt). Przez lata można je było oglądać w Delaware Art Museum w amerykańskim Wilmington. Ogłoszona kilkanaście dni temu licytacja obrazu wywołała spore zamieszanie. Dla wielu jest niezrozumiała. Przedstawiciele muzeum tłumaczyli, że sprzedaż właśnie tego dzieła nie naruszy w żaden sposób spójności kolekcji prezentowanej w galerii, a pozwoli na kolejne zakupy dzieł amerykańskiej sztuki współczesnej. Muzeum oczekuje, że 17 czerwca dzieło zostanie sprzedane na aukcji w Londynie za co najmniej 5 000 000 funtów.
Aktualizacja, 17.06.2014
Uzyskana na aukcji cena - 9 541 250 funtów, po odliczeniu prowizji i innych opłat budżet muzeum poprawił się o 4 250 000 funtów.
Źródła:
Art Watch International - "Delaware Art Museum Deaccession Update: W.H. Hunt Painting to be sold on Auction"
Delaware Art Museum - delart.org
Artdaily.org - "Delaware Art Museum's £5 million Holman Hunt masterpiece to lead Christie's London sale"
Chisties.com
William Holman Hunt, Isabella i donica z bazylią, 1868 |
Hunt zdecydował, że zilustruje ten fragment poematu, w którym Isabella opłakuje głowę zdradziecko zabitego kochanka umieszczoną w donicy z bazylią. Młoda, bosonoga kobieta w zwiewnej koszuli obejmuje czule ogromne naczynie stojące przed purpurową kotarą na bogato zdobionym klęczniku przypominającym ołtarz. Głową oparła o donicę, a jej długie, ciemne, wijące się włosy zakrywają znaczną jej część.
Kobieta zdaje się przytulać także do krzewiącej się bujnie rośliny.
William Holman Hunt, Isabella i donica z bazylią, detal |
Jestem pewna, że nośnikiem znaczenia jest także wzór ułożony z różnych gatunków drewna na boku klęcznika. Nie potrafię go jednak odczytać i zinterpretować.
Warto zwrócić uwagę na pierścionek na serdecznym palcu Isabelli symbolizujący wierność kochankowi na wieczność.
Obok klęcznika, na kamiennej podłodze stoi nieprzydatna, brzuchata konewka, odbijająca światło z okna, kilka płatków róży, nieco dalej mały kwiat.
William Holman Hunt, Isabella i donica z bazylią, detal |
Spójrzmy w głąb pomieszczenia. Czerwone sandały na śmiesznych, z naszego punktu widzenia, wysokich koturnach to kolejny symboliczny element. Isabella pochodziła z bogatej kupieckiej rodziny, żyła na tzw. wysokiej stopie. Czerwony kolor nie pozostawia złudzeń, że to właśnie różnica w statusie kochanków była przyczyną tragedii. Kobieta stoi obok klęcznika z donicą i prochami kochanka boso jakby deklarując gotowość zrezygnowania z przywilejów urodzenia. Czerwone buty postrzegane bywają także jako symbol życia i płodności. Zdjęcie butów zapowiadałoby więc kres życia Isabelli, podobnie jak widoczny w głębi stolik ze zgaszoną wysoką świecą, symbolem przedwczesnej śmierci.
Puste łóżko z odsłoniętą krwawą kotarą jest kolejnym elementem przypominającym o nierozerwalnym związku namiętności i zbrodni w tej historii.
William Holman Hunt, Isabella i donica z bazylią, detal |
I wreszcie interesująca płaskorzeźba przy wejściu do alkowy Isabelli, widoczna zza wiszącej lampy, wspomnianej w łacińskim tekście. Widać na niej wyraźnie pięć postaci, dwie z rękoma skrzyżowanymi na piersi, dwie w interakcji, jedną siedzącą u ich stóp. Co przedstawia ta scena?
Omawiany obraz jest drugą wersją dzieła, które William Holman Hunt zaczął malować we Włoszech,w 1866 roku, w czasie swojej podróży na Wschód. Pozowała mu żona, Fanny, wówczas w stanie błogosławionym. Niestety tuż po porodzie kobieta wraz z dzieckiem (synem) zmarła z powodu wysokiej gorączki. Hunt zarzucił pracę nad obrazem na wiele miesięcy. Otrząsnąwszy się po osobistej tragedii, postanowił dokończyć dzieło. Wówczas powstał obraz znacznie większy od omówionego i różniący się kilkoma szczegółami.
William Holman Hunt, Isabella i donica z bazylią, wersja I, 1868, w zbiorach Laing Art Gallery, |
Dopiero później artysta miał namalować to samo dzieło w mniejszym rozmiarze (istnieją przesłanki, by sądzić, że obraz namalowali uczniowie, a sam mistrz nadał mu jedynie ostateczny kształt). Przez lata można je było oglądać w Delaware Art Museum w amerykańskim Wilmington. Ogłoszona kilkanaście dni temu licytacja obrazu wywołała spore zamieszanie. Dla wielu jest niezrozumiała. Przedstawiciele muzeum tłumaczyli, że sprzedaż właśnie tego dzieła nie naruszy w żaden sposób spójności kolekcji prezentowanej w galerii, a pozwoli na kolejne zakupy dzieł amerykańskiej sztuki współczesnej. Muzeum oczekuje, że 17 czerwca dzieło zostanie sprzedane na aukcji w Londynie za co najmniej 5 000 000 funtów.
Aktualizacja, 17.06.2014
Uzyskana na aukcji cena - 9 541 250 funtów, po odliczeniu prowizji i innych opłat budżet muzeum poprawił się o 4 250 000 funtów.
Źródła:
Art Watch International - "Delaware Art Museum Deaccession Update: W.H. Hunt Painting to be sold on Auction"
Delaware Art Museum - delart.org
Artdaily.org - "Delaware Art Museum's £5 million Holman Hunt masterpiece to lead Christie's London sale"
Chisties.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz